Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Sunday, May 8, 2011

::Tiada Tandingan Tiada Pengganti::

"Ibu Mithali ibu yang sejati, kasih sayangmu kasih yang suci, pengorbananmu di sanjung tinggi jasamu tetap di sanubari...Ibu oh ibu hatimu suci tulus ikhlasmu mendidkku sanggup bersusah dan menderita demi kebahagiaan sekeluarga.." [Ibu Mithali:Rabbani]

Sayu je hati bila mendengarkan lagu ni. Teringat mak di rumah. Apalah yang mak tengah buat sekarang ni ye.Sihat ke mak?Cuba renungkan berapa kerap kita bertanya khabar mak kita yang jauh di mata?Adakah kita sekadar tunggu mak kita yang menelefon kita untuk bertanyakan khabar kita terlebih dahulu?Kenapa kita tidak mulakan?

Mak,ibu,mama,ummi,mummy adalah panggilan yang berbeza tetapi sumbangannya sama! Besarnya pengorbanan seorang ibu yang sampai bila-bila pun kita tidak mampu membalasnya walaupun bejuta-juta ringgit kita berikan. Cuba kita tanya diri kita, selama ni kita lebih banyak membuatkan ibu kita resah gelisah atau kita lebih banyak mencari jalan menggembirakannya. Ingat ye..keredhaan Allah terletak pada keredhaan ayah ibu,dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ayah ibu.



"Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam usia dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu." (31:14)

46:15

Tataplah wajah ibu kita yang sentiasa mendoakan kebahagiaan anak-anaknya kerana setiap kali kita memendang wajah ibu,setiap kali itu juga kita akan mendapat pahala! Sayangilah insan yang bergelar ibu dalam hidup kita selagi ibu kita masih ada..Bersyukurlah kerana lahirnya kita di dunia ini,kita masih berpeluang menatap wajah ibu kita kerana tidak semua orang mempunyai peluang yang sama..Sayang mak "Puan Hjh Normah M. Yusoff"

No comments:

Post a Comment