Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Tuesday, July 26, 2011

::TakdirMu mempertemukan hati::

Dari Ali r.a sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda:"Tiga perkara jangan kau tangguhkan, solat apabila tiba waktunya, mayat apabila sampai, dan bujang yang ditemukan sekufunya."

Hari ni ana dapat berita gembira daripada salah seorang sahabat ana.. Sahabat karib ana sejak di bangku sekolah menengah lagi.. Sekolah Menengah Teknik Bukit Piatu Melaka..inilah dialog di antara 2 orang sahabat:

Rasulullah SAW bersabda, "Wahai anak muda,berkahwinlah. Sesiapa yang mampu berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga faraj (kehormatan). Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah di berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)."
(HR Al-Bukhari)

Pernah Saidina Abbas r.a menghimpunkan anak-anak lelakinya yang masing-masing telah remaja,lalu beliau berkata kepada anak-anak remajanya itu: "Wahai anak-anakku,jika kamu semua mempunyai keinginan untuk berkahwin,maka beritahulah kepadaku.Insya Allah aku akan berusaha untuk mengahwinkan kamu.Kerana apabila seseorang manusia telah melakukan zina maka ketika itu Allah SWT mencabut iman mereka dari hatinya."

"Dan kahwinlah orang-orang bujang di antara kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah SWT akan memberikan kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya.Dan Allah Maha Luas pemberiannya lagi Maha Mengetahui."
(24:32)

Dipetik dari ustaz Hazrizal (Saifulislam)
[Ya,saya mahu berumah tangga bukan untuk menerima.Saya berumah tangga kerana mahu memberi.Memberi kasih-sayang,memberi perhatian,memberi nafkah,memberi kebaikan.Semuanya itu adalah peranan saya di dalam sebuah rumah tangga. Dan seandainya saya menerima apa-apa kebaikan dari isteri,semuanya itu mengundang rasa syukur,walau sekecil mana sekalipun kebaikan itu. Dalam soal rumahtangga,janganlah terlalu memilih dan hanya mencari yang paling sempurna. Jika kita mahu yang paling sempurna, maka nanti apabila kita membuat keputusan untuk menerima seseorang, kita menganggapnya sebagai seorang yang sempurna.Jika rumah tangga dibina atas fikiran seperti itu, kita tidah expect sebarang kekurangan. Maka selepas berumah tangga, hanya kekurangan isteri sahajalah yang sering terlihat di mata, kerana kita menjangkakan kesempurnaan.Terimalah seseorang seadanya.Kebaikannya disyukuri, kekurangannya diredhai.]

Membuat keputusan untuk berkahwin bukanlah suatu yang mudah.Tahniah sahabat kerana berjaya menempuhnya.Moga dipermudahkan segala urusan.

Syukur pada Allah,takdirMu bakal mempertemukan hati yang mendambakan redhaMu Illahi..

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Allahu Akhbar....sahabatku....tharu ana baca..syg kamu sgt2...bff...dunia n akhirat.InsyaAllah=)
    doakan ana dpermudahkn urusan ijab qabul,doakn ana bhgia..

    ReplyDelete
  3. Insya Allah diyana..syg kamu juga..=) Ana sentiasa mendoakan kebahagiaan ibu bapa,keluarga,sahabat-sahabat,guru2,dan seluruh umat islam walau d mana mereka berada. Dyana,ana nak borak2 dgn enti..nak share 1 ilmu dgn kamu..nanti ada kesempatan dan masa yg sesuai,kita chit-chat2 ye..=)

    ReplyDelete
  4. ok ana pun xsbar nk borak2 n terima ilmu dr kamu....

    ReplyDelete