Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Tuesday, August 2, 2011

::Jom + Rezeki::

Assalamualaikum.Apa khabar ye sahabat-sahabat hari ni? Di harap semuanya sihat walafiat dan sentiasa di dalam rahmat dan redha Illahi. Insya Allah..

Jom ikuti perbualan ringkas dua orang sahabat di bawah:

Ina: wat pe tu?sibuk namapak....
Ani: ada keje sikit Ina. pening kepala,dah brapa hari dah saya buat,tapi tak siap-siap lagi..
Ina: yeke ani.ada apa-apa yang boleh saya tolong?
Ani: takpelah Ina.
Ina: Ani,awak nak ikut saya tak?
Ani: Pergi mana ye? Kalau sekejap boleh la kot.kalau lama saya rasa saya tak dapat ikut sebab saya ada banyak kerja nak kena buat.

Rasa-rasanya ke mana agaknya ye Ina nak bawa Ani..
Sebenarnya Ina nak ajak Ani solat dhuha sama-sama.. =)
Ana pun nak ajak kawan-kawan solat sunat dhuha jugak. Walau banyak manapun kerja kita,walau sibuk macam mana pun kita, tinggalkan sekejap ye kawan-kawan sebab fadhilatnya besar tau. Jom kawan-kawan solat dhuha.. ^_^


Antara ibadah sunat yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW ialah solat sunat dhuha. Daripada Abu Hurairah, "Rasulullah SAW telah berwasiat kepada tiga perkara supaya aku tidak meninggalkannya iaitu aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan solat sunat witir, tidak meninggalkan 2 rakaat solat dhuha kerana ia adalah solat sunnat awwabin, dan puasa tiga hari setiap bulan." (HR Al-Bukhari dan Muslim)

Waktu solat sunat dhuha bermula 20 minit selepas terbit matahari dan berakhir sebelum masuknya waktu zohor namun afdhal dilakukan ketika matahari telah meninggi. Dari Zaid binArqam,Rasulullah SAW menjelaskan,"Solat Dhuha ini afdhalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya." Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang.

Mak ana selalu pesan, kalau nak rezeki kita sentiasa murah, dirikan solat sunat dhuha dan banyakkan istigfar..

Antara kelebihan solat dhuha ialah:

Rasulullah SAW bersabda," Solat sunat dhuha itu mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan), dan tidak ada yang akan memelihara solat dhuha kecuali hanya orang-orang yang bertaubat."

Sabda Rasulullah SAW lagi, "Siapa sahaja yang dapat mengerjakan solat dhuha secara istiqomah, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan." (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

Rasulullah SAW bersabda,"Barangsiapa yang menunaikan solat sunat dhuha dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikannya sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barangsiapa yang menunaikannya sebanyak 12 rakaat Allah akan membina baginya mahligai di dalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatinya." (Riwayat at-Thabrani)

Bacaan ketika sujud yang terakhir (40x)






(Kurniakanlah bagiku ilmu dan hikmah Wahai
Tuhan Yang Maha Pemberi, dan kurnikanlah
rezeki padaku Wahai Tuhan Yang Memberi
Rezeki, mudahkanlah ia bagiku)

Doa solat sunat Dhuha:


Alhamdulillah,berkat solat sunat dhuha, dan dengan izin Allah, Ani akhirnya dapat juga menyelesaikan segala kerja-kerjanya dengan sempurna. Kawan-kawan pula bagaimana?Jom2,solat dhuha.. (",)

5 comments:

  1. solat sunat dhuha...sgt mudah jika dbiasakn...lepas mndi trus wudhuk n solat=)
    tahniah...nice entry

    ReplyDelete
  2. mandi lambat nampak.pecah rahsia.hehehe..
    terima kasih Nur Hatiku.. Semoga kita terus istiqomah melaksanakannya.Insya Allah.

    ReplyDelete
  3. lmbat sikit je...tp msih pg lg..around 8 am..ngeh2...

    ReplyDelete
  4. cik yana mmg dah biase mandi lambat..huhuhu
    kantoi di situ...
    semoge kte same2 istiqamah melakukan sunat dhuha..
    ikhlas krn Allah insyaAllah..ssunggunye ikhlas itu rahsieNya..~~

    ReplyDelete