Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Friday, December 30, 2011

::Jumaat terakhir::


Hari ni merupakan Jumaat terakhir buatku,kamu, dan kita semua...
Jumaat terakhir 2011.. :)

Hari jumaat merupakan penghulu segala hari sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud,"Jumaat dinamakan sebagai 'Saidul Aiyam' iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari)." (HR Abu Hurairah)

Terdapat beberapa fadhilat dan peristiwa yang berlaku pada hari yang penuh kemuliaan ini untuk direnungi bersama.Antaranya ialah:

Pernikahan
1) Pernikahan Nabi Adam as dengan Hawa
2) Pernikahan Nabi Yusuf as dengan Zulaikha
3) Pernikahan Nabi Musa as dengan Shafrawa
4) Pernikahan NAbi Sulaiman as dengan Ratu Balqis
5) Pernikahan Nabi Muhammad SAW dengan Siti Khadijah
6) Pernikahan antara Rasulullah SAW dengan Siti Aisyah
7) Pernikahan antara Saidina Ali as dengan Siti Fatimah

Berjaya Dunia akhirat
"Wahai orang-orang yang beriman! apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu (ke masjid) untuk mengingati Allah dan tinggalkanlah berjual-beli,yang demikian itu adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya di dunia dan akhirat." (al-Jumaah:9-10)

Doa dimakbulkan
Daripada Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda, "Pada hari Jumaat ada satu saat yang bertepatan dengan orang Islam ketika dia sedang bersembahyang, di mana tatkala ia berdoa maka doanya itu akan dimakbulkan."Dan Rasulullah menunjukkan isyarat tangannya yang membawa maksud sedikit sahaja waktu itu.

Diri diterangi cayaha
Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya Allah menerangi cayaha yang akan menerangi dirinya antara dua Jumaat." (HR al-Bukhari)

Selamat dari fitnah kubur
Sabda Nabi SAW, "Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat ataupun malam jumaaat melainkan diselamatkan Allah daripada fitnah kubur."

Berlakunya hari kiamat
Rasulullah SAW bersabda, "hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari arafah, dan hari yang menyaksikan ialah hari jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat." (HR Tirmidzi)

Semoga perkongsian ini dapat menambahkan ilmu pengetahuan kita tentang hari kebesaran umat Islam. Wallahualam.

Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah SAW bersabda:“Kita (umat Muhammad) adalah yang terakhir (datang ke dunia) tetapi yang terdahulu (diadili) pada hari kiamat. Kita adalah yang paling dahulu masuk syurga, padahal mereka diberi kitab lebih dahulu daripada kita sedangkan kita sesudah mereka. Kita diberikan petunjuk oleh Allah akan kebenaran yang mereka perselisihkan itu yang Allah telah tunjukkan kepada kita iaitu Hari Jumaat. Maka hari ini (Jumaat) adalah untuk kita. Besok (Sabtu) untuk kaum Yahudi dan lusa (Ahad) untuk kaum Nasrani. "

No comments:

Post a Comment