Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Thursday, July 14, 2011

::15 Sya'aban::


Ya Allah,sekejap je kan masa berlalu. Dah semakin hampir kita dengan Ramadhan. Tapi apa ye yang ada dengan bulan sebelum Ramadhan? Iaitu bulan Sya'aban......

Bila kita sebut je Nisfu Sya'aban,ana yakin semua orang tahu tapi bila ye tarikhnya?15 Sya'aban? Alhamdulillah, betul jawapan yang diberi. Ana tahu, anda semua adalah hamba-hambaNya yang sentiasa peka dengan tarikh-tarikh penting dalam bulan Islam. Tahniah... =) Di kesempatan ini ana nak ucapkan selamat menyambut nisfu sya'aban pada semua umat Islam. Jom kita lihat serba sedikit info tentang hari yang penuh kebesaran ini..

Malam nisfu sya'aban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadr. Saidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi SAW tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang disebut dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a.:

Rasulullah SAW telah bangun pada malam (nisfu sya'aban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir baginda telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda SAW dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda SAW berkata dalam sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu.Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri." Setelah Baginda SAW selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saidatina Aisyah r.a.," Malam ini adalah malam nisfu sya'aban. Sesungguhnya Allah Azzawajalla telah datang kepada hambanya pada malam nisfu sya'aban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristigfar, memberi rahmat ke atas mereka yang member rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki."

Buku catatan amalan kita selama setahun di angkat ke langit pada hari Nisfu sya'aban yang mana akan digantikan dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dalam buku yang baru bermula sebaik sahaja masuknya waktu maghrib (maghrib 14 Sya'aban).

Dari Usamah b Zaid r.a. berkata, aku bertanya, Ya Rasulullah, aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dalam bulan-bulan lain sepertimana engkau berpuasa di bulan Sya'aban." Rasulullah bersabda, "Ia adalah bulan yang manusia lalai terhadapnya, di antara Rajab dan Ramadhan. Ia adalah bulan yang diangkat amalan-amalan kepada Tuhan sekalian alam, maka aku suka amalanku di angkat sedang aku berpuasa." (Riwayat An-Nasaie).

Jadi, jom kawan-kawan kita rebut peluang yang ada untuk kita tingkatkan lagi ibadah kita kepada Allah SWT selagi hayat kita masih ada. "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanya untukMu." Allahumma a'inni ala zikrika wa syukrika wa husni ibadatik (Ya Allah, bantulah aku untuk mengingati, mensyukuri dan beribadah kepadaMu). Amin....

* Jangan lupa ye 16 Sya'aban Birthday ana. Nak masuk 25 tahun dah..hihi.Buat adik ana juga, Nur Nasuha yang berkongsi birthday date yang sama, happy birthday too.. =)

1 comment:

  1. nice entry...tq...
    hurmmm bday kamu ye esok...saya 27 syawal....raye2

    ReplyDelete