Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Sunday, August 14, 2011

::'Peta Kehidupan'::

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud," Semulia-mulia ibadah umatku ialah membaca Quranul Karim (ibadah yang bukan wajib) bahawa sebaik-baik amalan umatku ialah membaca Al-Quran."

Bila agaknya kali terakhir kita membaca Al-Quran ye? sejam yang lepas atau semalam atau seminggu yang lepas atau......? Semoga kita semua istiqomah membaca dan mempelajari al-Quran. Dengan membacanya sahaja kita memperoleh pahala apatah lagi jika kita turut mengamalkan kandungan kitab suci Allah ini.Pahalanya berlipat kali ganda!Insya Allah..

Sabda Rasulullah SAW, " Bacalah Al-Quran kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa'at bagi pembacanya." (HR Muslim dari Abu Umamah)

Sekarang, kita ikuti perbualan dua orang sahabat di dalam sebuah masjid sementara menunggu waktu berbuka puasa:

Man: Assalamualaikum. Ali, hang tengah baca apa tu?
Ali: Wa'alaikumussalam.Ni ha,majalah yang baru aku beli kat kedai depan tu tadi. majalah ***
Man: Owh..kan lebih baik kalau kita baca Al-Quran.Dapat juga kita tambah pahala. Rasulullah SAW bersabda," Barangsiapa membaca satu huruf daripada kitabullah maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan 'Alif Lam Mim' satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf, dan Mim satu huruf."
Ali: Subhanallah.
Man: Jadi apa tunggu lagi. Sementara tunggu waktu berbuka puasa ni, jom kita baca Al-Quran.
Ali: Ok..Tapi Man.....
Man: Kenapa Ali?
Ali: Sebenarnya aku tak lancar sangat baca Al-Quran. Aku malu kalau orang lain dengar aku baca tergagap-gagap nanti, apa pulak kata mereka.
Man: Ali, Allah tu kan Maha Pemurah, Maha Penyayang. Redha Allah tu lagi penting dari segala-galanya. Setiap kebaikan yang kita lakukan pasti ada balasan pahala yang dijanjikan. Yang penting kita niatkan setiap perbuatan kita semata-mata keranaNya. Pedulikanlah orang nak kata apa.
Ali: Tapi Man...
Man: Dah, tak de nak tapi-tapinya lagi. Ali, Rasulullah SAW pernah bersabda, " Orang yang membaca Al-Quran dengan mahir adalah bersama para malaikat yang mulia lagi taat, sedangkan orang yang membaca Al-Quran dengan tergagap dan susah membacanya baginya dua pahala." (Hadis Muttafaq 'Alaih)

Setelah itu, mereka pun mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quranul Karim dengan penuh penghayatan..Jom kawan-kawan, kita sertai mereka membaca Al-Quran...


*Bacalah Al-Quran, fahamilah dan hayatilah maksudnya, dan amalkanlah kandungannya. Janganlah sekali-kali mencipta alasan untuk tidak membacanya, tetapi carilah jalan untuk sentiasa menjadikannya sahabat karib yang sentiasa menemani walau di mana kita berada.

Jika kita ada masa untuk 'blogwalking', apakata kita spend masa juga untuk

No comments:

Post a Comment