Assalamualaikum.Welcome to my blog and thanks for visiting.Enjoy your reading.May Allah Bless You.....

Monday, August 15, 2011

::Aku ingin menjadi seorang pemburu!::

Wah, bestnye!dapat bonus.gaji+bonus daripada majikan di tempat kerja..Di dalam bulan Ramadhan ini, bukan sahaja bonus gaji yang diberikan malah bonus pahala juga disediakan Allah untuk kita.. Setiap amalan kita di bulan Ramadhan bukan sahaja akan dilipat kali gandakan pahalanya, malah Allah menyediakan satu malam pada bulan ini di mana pahalanya seperti beribadah 1000 bulan!

Firman Allah, “Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran ini pada malam lailatul qadar. Dan tahukah engkau apakah dia kebesaran malam lailatul qadar itu? Lailatul qadar lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun para malaikat dan jin dengan izin Allah membawa segala perkara. Sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar.” (Al-Qadar: 1-5)

Ayuh sahabat-sahabat, jadilah seorang pemburu iaitu pemburu lailatul-qadar! Bagaimana caranya? Sibukkanlah diri dengan beribadah kepada Allah. Saidatina Aisyah ra pernah berkata, “Adalah Rasulullah SAW sentiasa bersungguh-sungguh beribadah pada Ramadhan, tidak seperti bulan lain. Dan pada malam terakhir Ramadhan, Baginda semakin bersungguh-sungguh dalam beribadah tidak seperti pada malam lain. “ (Riwayat Muslim)

Gunakanlah kesempatan yang ada ini untuk memburu dan teruskan memburu. Berazamlah bahawa mulai hari ini aku ingin menjadi seorang pemburu iaitu pemburu lailatul qadar. Aku akan berusaha dan terus berusaha. Layakkah kita untuk memperoleh kemuliaan mlam lailatul qadar? Dengan amal yang sedikit, dengan lemahnya diri melawan hawa nafsu, sudikah Allah member kita peluang untuk bertemu malam ini? Berdoalah agar Allah memberi peluang, menunjukkan jalan serta memberi hidayah buat kita semua pada Ramadhan kali ini untuk kita bertemu Lailatul Qadar.

Aisyah RA bertanya, “Ya Rasulullah jika aku mendapati lailatul qadar maka apakah yang sebaiknya aku berdoa?” Jawab Nabi SAW,”Bacalah Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa’fu anni (Ya Allah Engkaulah Maha pengampun, maka maafkanlah aku)” (HR Ahmad, At-Tirmidzi, Annasa’i, Ibn Majah)

Teruskanlah mencari kerana malam ini harus dicari, bukan ditunggu. Jom jadi pemburu Lailatul-Qadar!!!

Lailatul Qadar-RAIHAN

No comments:

Post a Comment